Πέντε λόγοι για να πάρεις τον οδοντωτό Καλάβρυτα-Διακοπτό
Στα ταξίδια και στη ζωή καλό είναι να κάνουμε μερικά πράγματα χωρίς κανέναν απολύτως λόγο και χωρίς να έχουμε κάποια σκοπιμότητα.
Όμως, πραγματικά, κάποιες φορές δεν κάνουμε κάτι που μπορεί να μας αλλάξει για πάντα την οπτική μας στα πράγματα, ενώ υπάρχουν χίλιοι (ή εκατό, ας πούμε) λόγοι για να το κάνουμε. Και μάλιστα σύντομα. Εδώ και τώρα.
Μια υπέροχη σκέψη είναι να επιβιβαστείς στον θρυλικό οδοντωτό σιδηρόδρομο που χωρά με το ζόρι 100 ανθρώπους και που ενώνει τα επικά Καλάβρυτα με το κάπως πιο καλτ Διακοπτό και να δεις τη ζωή αλλιώς, μέσα από τα παράθυρα του τρένου που διασχίζει ομορφιές και φύση.
Οι πέντε λόγοι για να μην το αναβάλλεις άλλο
Θα πας στα Καλάβρυτα, για να ζήσεις την εμπειρία. Και αξίζει τρομερά πολύ να πας στα Καλάβρυτα. Τόπος πονεμένος και ιστορικός, χάρη στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας όπου ξεκίνησε η επανάσταση του 1821, αλλά και με τη μνήμη του ολοκαυτώματος της Κατοχής να παραμένει άσβεστη. Θυμίσου αυτήν την ζοφερή ημερομηνία: 13 Δεκεμβρίου του 1943.
Τα Καλάβρυτα φημίζονται για το χιονοδρομικό τους κέντρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Ελλάδας και εκ των δύο μοναδικών στον κόσμο όπου συνδυάζεται το σκι στο βουνό με το κολύμπι στη θάλασσα του Διακοπτού, σε απόσταση μόλις 20 χιλιομέτρων. Δηλαδή, η απάντηση στο ερώτημα «βουνό ή θάλασσα» είναι απλώς: Καλάβρυτα-Διακοπτό. Ή αλλιώς, οδοντωτός.
Θα κάνεις μια από τις -εντελώς αντικειμενικά- ομορφότερες διαδρομές της ζωής σου. Διαρκεί περίπου μια ώρα το πήγαινε, άλλη μια το έλα. Καλάβρυτα, Ζαχλωρού (μα τι όμορφο όνομα και τι ωραίο χωριό!), το φαράγγι του Βουραϊκού (που είναι ενταγμένο στο δίκτυο γεωπάρκων της Unesco), το Διακοπτό και πάλι πίσω. Η διαδρομή 22 χιλιομέτρων που διανύει πραγματοποιείται με ταχύτητα που κυμαίνεται από 30 έως 40 χλμ/ώρα στην απλή γραμμή και από 6 έως 15 χλμ/ώρα στο οδοντωτό κομμάτι.
Μπορείς να κάνεις τόσα πολλά και κινηματογραφικά μέσα σε κάποιο βαγόνι: από πρόταση γάμου, μέχρι να γράψεις μερικές σκέψεις, ένα ποίημα, κάτι δικό σου, ίσως έχοντας αντλήσει έμπνευση από την κινούμενη καρτ ποστάλ απ’ έξω, με συγκλονιστική χλωρίδα, πέτρες, νερό και ουρανό.
Για την ιστορία του και μόνο. Ήταν 1889 όταν αποφάσισε ο Χαρίλαος Τρικούπης την κατασκευή του οδοντωτού σιδηροδρόμου. Ειδικοί τεχνίτες από τη Γαλλία και την Ιταλία για επτά χρόνια ανέλαβαν και εκτέλεσαν την κατασκευή του. Το πρώτο δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε στις 10 Μαρτίου του 1896 με πρώτο επιβάτη τον Βασιλιά Γεώργιο τον πρώτο!
Κάτι ακόμα:
Αν έχεις απορία γιατί τον λέμε οδοντωτό τον σιδηρόδρομο τούτο, η απάντηση είναι απλή.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι οδοντωτό στα σημεία όπου λόγω της μορφολογίας του εδάφους υπάρχουν μεγάλες κλίσεις.
Ο χαρακτηρισμός «οδοντωτός» προέρχεται από τα «δόντια» που χρησιμοποιούν οι αμαξοστοιχίες του τύπου αυτού και τις βοηθούν να σκαρφαλώνουν στις μεγάλες κλίσεις. Η αμαξοστοιχία είναι ειδικά κατασκευασμένη, ώστε η οδόντωση να προσαρμόζεται στα σημεία της γραμμής όπου αυτό επιβάλλεται, τόσο στην άνοδο όσο και στην κάθοδο της διαδρομής.