Κορωνοϊός: Ακύρωση ταξιδιών και δικαιώματα καταναλωτή
Εκατοντάδες Έλληνες πολίτες που επρόκειτο να ταξιδέψουν αυτή την περίοδο στο εξωτερικό ετοιμάζουν ομαδικές προσφυγές στο Συνήγορο του Καταναλωτή για επιστροφή των χρημάτων από τα ακυρωμένα τους εισιτήρια. Σύμφωνα με καταγγελίες πολιτών, ορισμένες εταιρείες, αλλά και κάποια ταξιδιωτικά γραφεία, όχι απλά δεν επιστρέφουν τα χρήματα στους ταξιδιώτες, αλλά επιβάλλουν υψηλά πρόστιμα.
«Αναφορικά με τα ταξίδια, μπορεί κάποιος να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση που έχει υπογράψει, 14 μέρες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Αν έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα, πρέπει να εξεταστούν οι λόγοι που προβαίνει σε αυτήν την ενέργεια. Αν δηλαδή ακυρώνει το εισιτήριό του για λόγους προσωπικούς ή για λόγους ανυπέρβλητης μεταβολής των συνθηκών», σύμφωνα με τη δικηγόρο Κατερίνα Φραγκάκη και το Σπούτνικ.
Από νομική σκοπιά, ο κορωνοϊός αποτελεί αιτία ανυπέρβλητης μεταβολής των συνθηκών και κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Οι γιατροί συνιστούν να μην κάνουμε ταξίδια αναψυχής, για να μην θέσουμε σε κίνδυνο τον εαυτό μας και τους γύρω μας. Σύμφωνα με τον αστικό κώδικα, και συγκεκριμένα το άρθρο 388, “όταν κάποιος δεν μπορεί να προβλέψει ένα ανυπέρβλητο περιστατικό, τότε έχει δικαίωμα να υπαναχωρήσει από την σύμβαση και να ζητήσει πίσω όλα τα χρήματά του”.
«Καμία εταιρεία δε δέχεται, ούτε να αλλάξει την ημερομηνία και να τα μεταθέσει χωρίς πρόστιμο, ούτε να επιστρέψει τα χρήματα», αναφέρει η δικηγόρος.
Τα αντίστοιχα ισχύουν και όσον αφορά το πακέτο ενός ταξιδιωτικού πρακτορείου. Σύμφωνα με προεδρικό διάταγμα, αν το ταξίδι καταγγελθεί λόγω ανυπέρβλητης μεταβολής των συνθηκών, όπως είναι η περίπτωση με τον ιό τώρα, τότε ο ταξιδιώτης θα πρέπει να πάρει τα χρήματά του πίσω.
Ως προς τα ξενοδοχεία, τα πράγματα είναι κάπως πιο απλά: Για τα καταλύματα εντός πόλης, δικαιούται κάποιος να ακυρώσει τη διαμονή του εντός 24 ωρών πριν την άφιξή του, ενώ εκτός πόλης 48 ώρες πριν.
Σύμφωνα με δικηγόρους, αυτές είναι οι κινήσεις που πρέπει να ακολουθήσει κάποιος καταναλωτής ο οποίος επιθυμεί να πάρει τα χρήματά του πίσω: Αρχικά, θα πρέπει να υποβάλλει αίτηση στην εταιρεία, ζητώντας την επιστροφή των χρημάτων του ή έστω τη μη επιβολή του προστίμου για την ακύρωση. Εάν ακυρωθεί, όπως είναι το πιο πιθανό, θα πρέπει να κάνει παρέμβαση στον Συνήγορο του Καταναλωτή, είτε ηλεκτρονικά είτε αυτοπροσώπως. Αν το πρόβλημα δε λυθεί μέσω του συνηγόρου του καταναλωτή, η μόνη λύση είναι, πλέον, η δικαστική οδός.